مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
سرخط خبرها

انسان عاقل از نگاه حضرت رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۵۰۴۱۵
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
انسان عاقل از نگاه حضرت رضا (ع)
در «تحف العقول» روایتی از حضرت رضا (ع) نقل شده است که نشانه‌های یک انسان عاقل را بیان می‌کند.

در «تحف العقول» روایتی از حضرت رضا (ع) نقل شده است که نشانه‌های یک انسان عاقل را بیان می‌کند. این روایت به ۱۰ ویژگی اخلاقی اشاره دارد که اگر کسی آن‌ها را داشته باشد، خردمند است و عقل او ـ که بهترین هدیه خداوند است ـ در او کامل است.

نکته ظریف این روایت این است که هر ۱۰ صفت و ویژگی، متوجه رفتار بیرونی فرد است و به تعبیری نوع رویارویی او را با دیگران می‌سنجد. از دیدگاه رفتارشناسی همه این ۱۰ ویژگی، مکمل یکدیگرند و گویی هرکدام بدون دیگری ناقص است. چنان که در شمار این ۱۰ ویژگی به دانش اندوزی توصیه شده، ولی در کنار آن به برتر شمردن دیگری بر خود هم یادآوری شده است تا مبادا دانش بیشتر بستری برای عجب و خودپسندی باشد.

این روایت درواقع تفسیر و تبیین روایت مشهور دیگری از حضرت است که می‌فرمایند: عقل انسان دوست او و جهل و نادانی دشمن اوست. مولانا هم چنین اشاره‌ای دارد:گفت: پیغمبر که احمق هرکه هست/ او عدو ماست و غول رهزن است/ هرکه او عاقل بود از جان ماست/ روح او و ریح او، ریحان ماست... / عقل دیگر بخشش یزدان بود/ چشمه آن در میان جان بود/ از درون خویشتن جو چشمه را / تا رهى از منت هر ناسزا.

و، اما آن روایت شریف در «تحف العقول» این است: «عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر اینکه ۱۰ خصلت را داشته باشد: به او امید خیر باشد، از بدى او در امان باشند، خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد، خیر بسیار خود را اندک شمارد، هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود، در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود، فقر در راه خدایش نزد او از توانگرى محبوب‌تر باشد، خوارى در راه خدایش نزد او از عزت با دشمنش محبوب‌تر باشد و گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد. سپس فرمود: دهمى این است که احدى را ننگرد جز اینکه بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->